Et eksempel på god service

,
Video eksempel på god service på kundeservice blog.

Hvad er god service?

Jeg bliver tit spurgt: ”Hvad er et godt eksempel på god service”? Jeg svarer altid lidt kækt tilbage: ”Du har 10 mand siddende, der laver service, det må du kunne komme med nogle eksempler på?”

Oftest bliver der så nævnt noget med, at gode kundeoplevelser er, at kunden har: ”Fået hjælp. Smilt. Grin. Positiv.” Og det er alt sammen rigtigt – men det får man jo mange steder. Så hvad er god service?

God service for mig

God service for mig er, lige meget om det er i en butik, telefon eller andet, 3 ting:

– Medarbejderen vil mig og er interesseret i mig/at hjælpe mig
– Medarbejderen stiller mig relevante spørgsmål for at hjælpe mig med mit behov
– Medarbejderen har en viden om produktet, servicen og stedet

Går man ind i en butik, så handler det om at blive taget godt imod. Med et smil. Budt velkommen mens personen går hen imod en. Spurgt med et åbent spørgsmål. Opmærksom på når jeg kigger på nogle varer, er der noget med størrelser, farver eller andet, de kan byde ind med. Fortæller mig aktivt hvor prøverummet er. Følger op på mig efter jeg har prøvet nogle ting. Ved alle de forrige ting har personen også læst mig – eller spurgt ind til, hvad jeg godt ville bruge medarbejderens hjælp til. Det er for mig en god oplevelse.

Ofte så oplever jeg desværre noget helt andet. En medarbejder der står og snakker med en kollega eller sin mobil. En kommentar (ikke en velkomst eller åbent spørgsmål): Du siger bare til, hvis der er noget, jeg kan gøre. Svær at finde når jeg skal finde størrelser. Ja, generelt ikke så fedt. Det er for mig en dårlig oplevelse.

Hvad er så eksemplet på en rigtig god oplevelse?

 

Eksemplet på god service jeg altid har med

Forestil dig du skal til lufthavnen. Du er måske lige blevet færdig med en konference, et møde eller lignende. Du vil gerne have en taxa. Du ser taxaen, og går hen mod den.

Brug nu lige 30 sekunder på at tænke over: hvordan skal oplevelsen med taxaen være, for at den bliver til en rigtig god service oplevelse? Hvad vil du lægge vægt på? Notér gerne dine svar ned. Når jeg har stillet spørgsmålet til folk, får jeg ofte svar som: ”Overholder fartgrænsen. Ren taxa. En chauffør der ikke spørger for meget. Musik volume tilpas.” En lang række ting. Igen er mit svar: ”Er det ikke bare, hvad man kan forvente?”

Så det må være mere end det. Nu vil jeg faktisk anbefale dig en video. Den har jeg altid med, når vi skal spore os ind på de gode kundeoplevelser. Mega amerikansk – men rigtig godt fortalt. Så hjælper det jo, at det er serviceguru Shep Hyken, der fortæller om den.

Hvordan var din rigtig gode taxa oplevelse?

Sammenlign nu videoen med dine egne noter inden. Hvad var du også inde på? Hvilke ting rykkede videoen til din opfattelse af god service? Var noget af det for meget? Pointen er, at sammenholde denne oplevelse med hvad du selv laver til daglig. Enten er du selv supporter eller har ansvaret for kundeservice. Hvis du nu skulle tænke taxaoplevelsen over til den ydelse, du giver, hvad skulle du så gøre? Tilbage til tøjbutikken: Skulle de så have et visitkort med, hvor du skriver dit navn, og hvis de kommer igen, så kan du huske størrelser eller andet? Skal der være kaffe + slik?

Opgaven er nu din. Hvordan sikrer du dig, at du leverer en god oplevelse til dine kunder?

0 Svar

Skriv en kommentar

Vi vil gerne høre hvad du synes ?
Du må meget gerne skrive en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.