Forskellen på hurtig og effektiv kundeservice

, ,
Service skal være effektiv ikke hurtig

Du skal være effektiv ikke hurtig i din kundeservice

Når vi bliver hyret til kundeservicetræning, så er en af de første ønsker til træningen, at det skal være med til at gøre kundeservice hurtigere. Vi ved godt hvad folk mener, men når vi træner i kommunikation, kan vi ikke lade være med at drille lidt. Vi hører ikke at de vil være hurtigere, vi har lært at de mener mere effektive.

Jacob forklarer om hurtighed og effektivitet i kundeservice

Den hurtige kundeservice

Den hurtige kundeservice giver en opfattelse af at man er hurtig – men er super ueffektiv. Vi oplever når en kundeservicemedarbejder skal være hurtig, så stiller han en masse lukkede spørgsmål:

  • Skal du have hjælp med dit simkort?
  • Skal du have hjælp med cookies?
  • Skal du have mere mælk?

Men som med god servicekommunikation med BALA, så hvis vi stiller et åbent spørgsmål, får lige det at vide som kunden skal have hjælp med. Det andet er rent gætteri.

Når vi er hurtige, så spørger vi ikke om: “Hvad kan jeg ellers gøre for dig?” til sidst i samtalen, så vi sikre at vi har løst alle kundens udfordringer. For det er nemmere og mere effektivt at give lidt ekstra service i samtale 1, så kunden ikke behøver at ringe ind igen.

Den effektive kundeservice

Når vi er effektive så har vi fokus rettet på kunden. Vi har fokus rettet på hvilke spørgsmål der skal være med til at styre samtalen og give den information du har brug for. Når vi er effektive så giver vi kunden den hjælp han har brug for, og også de 2-3 steps længere hen som han får brug for når han ringer ind og spørger om det han gør nu. Den effektive kundeservice er helt anderledes – den er nemlig god for både kunden og virksomheden. Den hurtige er aldrig god.

Vi træner i den effektive kundeservice, ikke den hurtige

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.